سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را گفتند : اى امیر مؤمنان چه مى‏شد اگر موى خود را رنگین مى‏کردى ؟ ] رنگ کردن مو آرایش است و ما در سوک به سر مى‏بریم [ و از سوک رحلت رسول خدا ( ص ) را قصد دارد . ] [نهج البلاغه]
موسسه طب سنتی درمان سبز ایرانیان

آدم رباهای عجیب و غریب. این، شاید بهترین توصیف برای گروهی باشد که خبر آدم ربایی هایشان، حالا در دنیا پیچیده و رسما اعلام کرده اند که بیش از 300 دختر نوجوان نیجریه ای را در کمتر از یک ماه گذشته، ربوده اند و آنها را فروخته اند. اعضای گروهک «بوکوحرام»، این روزها بیش از پیش در دنیا معروف شده اند. نه فقط به خاطر این آدم ربایی گسترده، بلکه به خاطر اعتقادات و قوانین  عجیب و غریب‌شان.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ربایش شبانه 8 دختر توسط افراد مسلح مظنون به عضویت در گروه تروریستی بوکو حرام در نزدیکی یکی از پایگاه‎های این گروه در شمال شرقی نیجریه منتشر شد. ربودن این هشت نفر که بین 12 تا 15 سال سن دارند، در پی ربوده شدن بیش از 200 دختر دانش آموز  از مدرسه ای در روستای چیبوک در شمال شرقی ایالت بورنوی نیجریه روی داد که 25 فروردین ماه ناپدید شدند و بعد خبر آمد که گروه «بوکو حرام» آنها را ربوده است.

بوکو حرام یعنی چه؟

در زبان حوسی، بوکو حرام به معنای "حرام بودن تحصیل به روش غربی حرام" است. الگوی آنها شباهت بسیار زیادی با طالبان افغانستان داد و پیروان آنها محاسنی بلند دارند و روی سر پارچه‏ای قرمز یا سیاه می‏بندند.

بوکو حرام فعالیت خود را از سال 2003 آغاز کرد و اولین حمله را در سال 2004 انجام داد. مقر اصلی آنها در شمال شرقی نیجریه در اطراف شهر میادوگوری است.

محمد یوسف، رهبر سابق و موسس بوکو حرام متولد شهر گیرگیر در ایالت یوبه بود. وی نام رسمی گروه را "جماعة اهل سنة لدعایاتی و الجهاد" (جامعه مردم اهل سنت که خود را موظف به انتشار آموزه‏ها و جهاد می‏دانند) برگزید. بر خلاف ظواهر، بنا به ادعای بی.بی.سی. این سلفی جنجالی دارای تحصیلات بوده، به زبان انگلیسی سلیس صحبت می ‏کرده، زندگی ثروتمندانه‏ ای داشته و خودرو مرسدس بنز داشته است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حکیم مهدی پیرانه 93/2/19:: 4:37 عصر     |     () نظر