سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
موسسه طب سنتی درمان سبز ایرانیان

در غرب تهران، در دل محله‌‌ای به نام باغ‌ فیض که همین چند سال پیش یکی از روستاها و توابع خوش آب و هوای تهران به حساب می‌آمد، زیارتگاهی چشم‌نواز و روح‌افزا وجود دارد که منسوب به امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س)است.

 این امامزاده یکی از معدود یادگاری‌های بافت قدیمی ده باغ‌ فیض است. بنای امامزاده در گذشته به صورت بنایی مخروبه که دو گنبد گلی و ساختمانی خشتی داشته، در بین باغ‌های متعدد میوه و زمین‌های کشاورزی اهالی این محله قرار داشته است. این امامزاده از گذشته تاکنون آرامگاه بسیاری از اهالی محل بوده است.

بقعه مبارکه امامزاده جعفر(ع) و حمیده خاتون(س) در بلوار آیت‌الله اشرفی اصفهانی، منطقه باغ فیض در محوطه‌ای وسیع و مشجر، به مساحت حدود 7000 متر مربع و در مجاورت باغ‌های کن واقع شده است. چند اصله درخت چنار تنومند قدیمی و چشمه آبی گوارا در محوطه بقعه، فضای مطلوبی به وجود آورده است. به گفته زوار امامزادگان جعفر(ع) و حمیده خاتون(س) از نوادگان حضرت موسی بن‌جعفر(ع) به شمار می‌روند.

بنای آجری بقعه با مساحت 600 متر مربع، از سال 1370 مورد بازسازی قرار گرفته و شامل ایوان، حرم وسیع و غرفه‌هایی در طرفین آن است. ایوان بقعه دارای یک در بزرگ (اصلی) و دو در کوچک است که به واسطه چند پلکان به حرم می‌رسد. دو ضریح فولادی مجزا در سال 1377 بر روی مراقد شریف امامزادگان(ع) نصب شده است. ضمناً قبور تعدادی از شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مقابل بقعه مزبور واقع شده است.

قدمت و پیشینه دقیق بنای این امامزاده مشخص نیست، اما وجود چند درخت تنومند و کهنسال گردو، بید و چنار در صحن و حیاط این بقعه که سن آن‌ها به 400تا 500 سال می‌رسد و همچنین، عبور قنات از وسط حیاط امامزاده، نشانه قدمت فراوان این بنا است.

دری با قدمت صد ساله در این حرم است که گفته شده شخصی به نام «اسدالله حیین» بعد از اینکه حاجتش را در این امامزاده از خدا گرفت، آن را خرید و در این حرم نصب کرده است. آرامگاه اسدالله حیین در همین زیارتگاه در بخش قبرستان عمومی آن است. همچنین، بزرگانی همچون آیت‌الله ملایری، آیت‌لله اصطهباناتی و... که آرزویشان بوده همجوار امامزادگان باشند در صحن این امامزاده به خاک سپرده شده‌اند؛ علاوه بر آن‌ها، مزار 47 شهید و همچنین، پنج شهید گمنام نیز در کنار بزرگان و علما، پذیرای سیل زوار است. همه این‌ها گویای مقبولیت و محبوبیت این دو امامزاده در میان مردم است.

سال 1376 دو ضریح چهارگوش همانند و مشبک با ترکیبی از نقره و آب‌ طلا به فاصله 5/5 متر ساخته شد و روی دو سنگ مرمرین قرار گرفت. ضریح سمت راست برای امامزاده جعفر(برادر) و ضریح سمت چپ مربوط به حمیده خاتون(خواهر) است.

ضریح دو امامزاده ترکیبی از نقره و آب طلا است و داخل ضریح نیز با چوب و سنگ مرمر کار شده است. ضریح شرقی منسوب به بی‌بی حمیده خاتون(س) و غربی منسوب به امامزاده جعفر(ع) است.

تزئینات داخلی شبستان شامل آئینه‌کاری و آجرکاری به سبک جدید است که جایگاه گنبد در وسط شبستان، آیینه‌کاری شده است. آئینه‌کاری‌ها کار استاد علی یامینی اراکی، و آجرکاری داخلی و نما و کاشی‌کاری‌ها کار استاد محمد افتخار اراکی است. نیم‌گنبد بنا نیز با روکش آب‌طلا، ساخته دست استاد افتخاری است.

از مشخصات فضای بیرونی این بقعه می‌توان به ایوان ورودی آن، که دارای یک در اصلی و سه در کوچک است اشاره کرد که به واسطه چند پلکان به حرم متصل می‌شود. همچنین گنبد سبز سیمانی و گلدسته بلند کاشی‌کاری شده و طلایی دو حیاط و حجله شهدای هشت سال دفاع مقدس و مزار آن‌ها، از دیگر مشخصات فضای بیرونی بقعه امامزادگان جعفر و حمیده خاتون(ع) است.

وجود آب جاری قنات (از سمت مرادآباد)، حوض بزرگ و زیبای ساخته شده در وسط صحن حیاط که آب جاری قنات را توسط چند جوی به نقاط مختلف حیاط می‌رساند، و عبور آن از کنار قبور و بارگاه شهدا، بر فضای معنوی و آرامش‌بخش این بقعه و زیبایی‌های محوطه آن افزوده است.

از دیگر مشخصات این بقعه، غرفه‌هایی است که در دو طرف ایوان ورودی آن قرار گرفته است. یکی از این غرفه‌ها مربوط به خیریه حضرت زینب سلام الله علیها است که سالانه هزینه جهیزیه 300 تا 400 نفر از دختران نیازمند را تامین می‌کند. همچنین، دفتر ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در یکی از همین غرفه‌ها جهت جمع‌آوری نذورات مردمی مستقر است


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط حکیم مهدی پیرانه 93/11/17:: 6:30 عصر     |     () نظر